Yed’i Beyza (Beyaz El) Mucizesi

Yed’i Beyza (Beyaz E)l Mucizesi

Beyaz el mucizesi Hz. Musa’ya verilen mucizelerden birisidir. Hz. Musa Medyen’den Mısır’a dönerken bir ateş görür. Ailesine o ateşten almak için gittiğinde yaşamında dönem noktası denecek bir olayı yaşar. Ateşten kendisine hitap edilmektedir. Yaratan Allah, kendisini peygamber olarak seçmiş ve dokuz mucize ile de desteklemiştir. Birincisi asa ikincisi ise beyaz el’dir. Diğerleri ise zaman içinde gösterilmiştir.

Peygamberin gittiği topluma karşı güçlü olması gerekmektedir. Asa o toplumun ileri gelenleri olarak bilinen sihirbazlara karşı bir güç iken beyaz el de temizliğinin sembolü olacaktır.

Aslında peygamber mucizelerinde şunları görüyoruz. Geldikleri toplumun değer yargısı olarak bilinen hususlarda peygamberler desteklenmektedir. Hz. İsa’nın mucizesi tabiplikte, Hz. Muhammed’in (as) edebiyatta toplumunun ilerisindeydi. Tabi mucizeyi sadece bununla sınırlandırmak değil niyetim.

Şimdi kısa açıklamalardan sonra Yed’i Beyza mucizesinden benim anladığıma geçebiliriz. Hep düşünmüşümdür, beyaz el neden bu kadar önemlidir diye. Bunu Hz. Musa’nın Mısır’dan kaçarken yaptığı bir suçla bağlantısı olabileceğini ise çok sonraları öğrendim.

Aslında Beyaz El mucizesi Kur’an’da geçmesinden dolayı bütün Kur’an inananlarını ilgilendiren ve üzerinde düşünmeleri ve ibret almaları gereken bir husus olduğu kanaatindeyim. Beyaz El mucizesinin geçtiği ayetin öncesine baktığımızda yapılan haksızlıktan pişmanlık duyup tövbe etmesinden bahsedildiğini görmekteyiz.

“Ancak, kim haksızlık eder, sonra, işlediği kötülük yerine iyilik yaparsa, bilsin ki ben (ona karşı da) çok bağışlayıcıyım, çok merhamet sahibiyim.

Elini koynuna sok da kusursuz bembeyaz çıksın. Dokuz mucize ile Firavun ve kavmine (git). Çünkü onlar artık yoldan çıkmış bir kavim olmuşlardır.” Neml/11-12

Hz. Musa’nın eliyle yaptığı haksızlığa bir işaret vardır. Kavga eden iki kişiyi ayırırken bir Kıpti’yi öldürmesi hatırlatılmaktadır. Ancak insan yaptığı yanlışın farkına varıp onu silecek bir iyilik yaparsa Kara El birden Beyaz El’e dönüşecektir.

Bu olaydan benim anladığım insanlar tövbe, af ve iyilikle kötülüklerinden arınarak “Beyaz El” mucizesini yaşayabilir.

Bir insan gözüyle yaptığı günahlardan dolayı af diler tövbe eder ve o günahına karşı bir hayırda bulunursa Kara Göz, Beyaz Göz’e yani kötü gözden iyi göze dönüşecektir.

Burada Beyaz El ile vurgulanan ise kuvvet ve kudretini haksızlıkta kullanmanın insanı kararttığını, yanlışını fark ederek dönenin ise aydınlık mucizesine erdiğine vurgu vardır. Beyaz El, Beyaz Göz, Beyaz Kalp… Bunları çoğaltabiliriz.

İkincisi ise El Kur’an’da genelde güç olarak tasvir edilmektedir.

“Allah’ın eli, onların elinin üstündedir.” Fetih/10

“Sözlükte “el” anlamındaki yed mecaz ve kinaye yoluyla “güç-kudret, mülkiyet, hâkimiyet, nimet-lutuf, yardım-destek” gibi mânalara gelir.”[1]

Gücünü zulüm, haksızlık, kul hakkını gasp, yolsuzluk, usulsüzlük gibi münkerde kullanmaktan kaçınanların sahip olduğu servet temizdir. Ancak gücünü, hesap verilemez sandığı yetkisini bireysel menfaatine, yakınlarının çıkarına, devletin imkânlarıyla elde ettiği ayrıcalığı usulsüz kazanca sermayeye kullananların serveti de kirlidir.

El gücü, kalp de imanı ve teslimiyeti temsil eder. Dolayısıyla gücünü iman, teslimiyet ve adalet üzere kullananların elleri temiz, kazançları helaldir.

En iyisini Allah bilir.

Seyit Ahmet Uzun


[1] İslam Ansiklopedisi

Sosyal Medyada Paylaşın

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir